The Media in the Press

The headline reads: 'Channel Snore'; it could as easily have been, 'Channel No Score'. Those hoping Scotland gets its own digital TV channel dedicated to indigenous content will be taking heart from today's page 3 of The Scottish Sun – not Stacey, 22, from Portsmouth ('News in Briefs'); rather word that Welsh language version of Channel 4 is reported to have broadcast nearly 200 shows last month that barely attracted an audience.

Writes TV reporter, Lucy Connelly, audiences for a quarter of SC4 programmes were so tiny, they didn't register with the viewing auditing system, BARB.

SC4 receives government funding; the Scottish Broadcasting Commission has recommended that a Scottish Digital Network be set up – also with government funding. Now harder to resist?

And staying with the Sun, page 17 asks, provocatively: 'What's Your Game?', of the logo, unveiled at the beginning of the week, for the Glasgow 2014 Commonwealth Games. The opening par kicks off: “Glasgow's controversial £95,000 Commonwealth Games emblem is virtually identical to another logo made by the SAME firm, it emerged yesterday.

“Design experts were stunned by the similarity of the new 2014 symbol to one used by city arts group, the Common Guild.”

Just as provocatively, the paper challenges readers to come up with a 'superior emblem' – for a prize £95.

It was The Scotsman which broke the tale, yesterday. And it picks up the baton today by reporting calls that the designers, Marque, ought to provide a discount on the price charged.

Marque also get it 'in the neck' from the Scottish Daily Mail, whose George Arbuthnott, on page 11, begins: “It was lauded as an original design that would help to inspire the nation to sporting glory. But a row has broken out over the Glasgow Commonwealth Games logo after it emerged it was simply a coloured copy of an old black-and-white motif created for another organisation.”

Meanwhile, columnist, Keith Aitken, in the Scottish Daily Express (page 13), remarks, dryly: “Hard not to smile when the splendid Margo MacDonald recalls that Scotland's most effective logo ever, the SNP's rounded-off Saltire, cost £12. Unmistakable in a single stroke of the pen.”

But the 'right logo', he goes on to say, is what helps shift merchandise

Meanwhile, First Minister, Alex Salmond, is not a happy chap. As reported earlier this week, he's unhappy at being denied the chance to take part in a series of TV election debates – to involve Labour leader, Gordon Brown, and his Tory and LibDem counterparts. It's an angry, mocking headline: 'It's Everyone's Human Right to See Me on TV'.

Writes Andrew Picken, Scottish political reporter, on page 4: “Alex Salmond last night declared war on the BBC after claiming the broadcaster had 'politically compromised' itself by banning him from a series of TV election debates.”

Picken goes on to report that both Salmond and his Plaid Cymru counterpart have submitted a joint letter of protest to “30 leading newspapers and TV stations around the world”. The story runs also on page 2 of the Daily Record.

Also angry is Sir Bob Geldof. You will already have the jist of his irritation, as the story has been rumbling for a few days: a BBC World Service report suggests that millions of pounds of Band Aid and Live Aid money has not gone on to relieve the starving but instead been used to buy arms. He is quoted on page 39 of the Scottish Daily Mail describing the World Service as a “rotten old cherry”.

Staying with the Scottish Daily Mail, and on page 22, columnist, Quentin Letts, suggests – with 'tongue firmly placed in cheek' – that Alan Titchmarsh could give Jeremy Paxman and John Humphrys a 'run for their money'. It followed a mid-afternoon TV interview of Tory leader, David Cameron, which “was like a script for an old Oxo advert”.

He continued: “As sweet as it was brief, the interview was conducted in front of a fruit bowl….”

Other media news:

* PM, Gordon Brown, was considered “inappropriate” as a guest on football TV progamme, Match Of The Day 2 – Daily Record, page 37.

* Banned in Japan until recently and given very limited release elsewhere, including in the UK, The Cove – which took the Best Documentary Oscar at the weekend – might go on to shame Japan to stop Dolphin hunting – The Scottish Daily Express, page 32-33.

* 3D TVs are to go on sale in the UK this month – Scottish Daily Mail, page 3.

Leave a comment